pondělí, října 23, 2006

Kdepak asi dneska je.. Saroyan?!

Saroyanovu knihu "Božská komedie" už čtu opravdu dlouho. Opravdu dlouho na to, že má 230 stran malého formátu a na to, že je od Saroyana. Čím déle jí čtu, tím méně rozumím "co tím chtěl básník (ale vlastně hlavně prozaik :-) říci". Saroyan - veselý, smutný, idealistický, oblouzněný a málokdy reálný.

Nyní, když už se konečně blížím k úplnému konci, zjištuji, že dílo, které pí prof. Trnková pokládá za autorovo stěžejní, jím pravděpodobně vůbec být nemá. Spíš bych ho nazvala "základním". Knihy se dají psát různě. Můžete psát o životě - svém, cizím, ideálním, smutném, nadějném, bezútěšném, o životě, od kterého nikdo nic nečeká nebo od kterého všichni čekají všechno. Saroyan napsal knihu o všem.

To by u něj nebylo nic až tak nového /viz např. Tati, tobě přeskočilo/, KDYBY svým postavám nevnukl neuvěřitelné množství soucitu, jakéhosi emocionálního souznění s celým světem a vesmírem a vůbec. Myšlenky v hlavě tříletého kluka Odyssea, čtrnáctiletého kluka Homéra, jejich matky a ostatních dospělých poukazují na to, že lidé v Ithace jsou svým způsobem velice extrémních názorů a pokud by to bylo na nich, války by opravdu nebyly. Odysseus, Homér a jejich téměř maniodepresivní nálady, jejich matka, která ač pravděpodobně nemá valné vzdělání, vyjadřuje se někdy velice filosofickým, místy akademickým způsobem a k tomu fakt, že se v knize nic neděje, mě poněkud přivádějí do rozpaků. Všichni cítí absolutní sounáležitost, pochopení a navíc nedělají téměř nic jiného, že nad tím přemýšlejí. Nakonec ještě připočítejme minimálně deset faktů, které jsou nápadně podobné těm z autorova životopisu a obávám se, že budu muset s prof. Trnkovou hrubě nesouhlasit.

Vycházím z toho, že dílo, o kterém můžete prohlásit, že je stěžejní má.. je... no prostě, tohle to není. Nesnáším Trnkovou za to její škatulkování. Stejně tak jako s ní nesouhlasím co se týče Viana. Prostě a jednoduše, ne. Je to pěkná kniha pro romantické duše, možná dokonce někoho přijměje k přemýšlení, je taková hezká a učesaná, slušná, zdvořilá, neurazí. Ale pokud hledáte stěžejnost, obávám se, že nenajdete.
../a můžete mi věřit, že jsem se snažila/..

Pokud nevíte, o kom tu celou dobu mluvím ;-) doporučuji stručné info na http://ld.johanesville.net/saroyan /ale recenze jsou tam strašnýýýýýýýý.../

2 komentáře:

Anonymní řekl(a)...

Koukal jsem na ty recenze saroyanových děl na http://ld.johanesville.net/saroyan/dilo a vůbec mi strašný nepřipadaj. Jen by možná mohly být delší.

Anonymní řekl(a)...

Taky jsem na ten odkaz kouknul, trošku mi spadla čelist, tak pěkně zpracované stránky podobného zaměření jsem ještě neviděl. Strávil jsem tam celé včerejší odpoledne a protože jsem měl ráno v záložce ještě tento blog, tak jsem si dovolil poslat muj nazor. Takže dík za tip, ale co je tak stašnýýý, tak to jsem bohužel nenašel.